Kun lähdimme maailmalle vuoden 2022 elokuun ensimmäisenä päivä, emme ihan tarkalleen tienneet, minne kaikkialle reissu meidät veisi. Matka alkoi Etelä-Amerikasta ja jatkui Karibialle. Poikkesimme myös USA:ssa, yhdessä suosikkimaistamme. Matka eteni vuoroin lentäen, vuoroin laivalla. Välillä vuokrasimme auton ja tutkimme uusia maita perusteellisemmin. Etelä-Amerikassa helpoin menopeli oli bussi. Reissun lopussa palasimme Karibialle. Syy paluuseen oli yllättävä. Teimme jotain sellaista, jota emme kotoa lähtiessämme olisi uskoneet tekevämme, nimittäin varasimme ensimmäistä kertaa liput Karibian risteilylle.
Olemme risteilleet yhteisen matkailuhistoriamme aikana hyvin vähän. Mieleenpainuvin risteily on ehdottomasti ollut 10 päivän Antarktiksen risteily, jonka toteutimme vuoden 2011 joulukuussa osana kaikkiin maanosiin suuntautuvaa vuoden mittaista maailmanympärimatkaamme. Tallinnan tai Ruotsin risteilyillä olemme olleet vain muutaman kerran. Risteily ei koskaan ole ollut meille luontevin tapa reissata, vaan olemme lennelleet tai seilanneet maasta toiseen omatoimisesti sekä vuokranneet auton ja nuorempina myös reilanneet Euroopassa. Nyt sitten loppuja käymättömiä Pohjois-Amerikan maita tällä reilun seitsemän kuukauden reissulla kierrellessämme mieleemme juolahti helpoin tapa saada viimeiset puuttuvat maat kasaan – Karibian risteily.
Lähtökohtaisesti suosimme hiukan pienempiä paatteja. Antarktiksen risteilymme 80 matkustajan jäänmurtajan tapainen risteilijä oli meille juuri sopivan kokoinen. Karibian risteilyllä meillä oli kuitenkin tavoite, joka saneli ehdot matkallemme. Meidän oli päästävä Haitiin sekä Bahamalle, sillä näihin maihin emme vielä olleet ehtineet. Ehdot täyttäviä risteilyitä oli hyvin vähän, sillä Haitiin eivät risteile kuin Royal Caribbean-yhtiön laivat. Lisäksi Karibian risteilyt ovat todella suosittuja, joten monellakaan risteilyllä ei ollut enää tilaa. Meille ainoaksi vaihtoehdoksi jäi lopulta kuuden yön (vajaan seitsemän päivän) Floridan Fort Lauderdalesta lähtevä risteily, jonka matkasuunnitelmaan kuului kahden meripäivän lisäksi päiväkäynnit Haitilla, Bahamalla ja Jamaikalla. Varasimme liput sähköpostitse ElämysCruises-matkatoimiston kautta. Varaaminen sujui nopeasti ja helposti. Matkatoimisto auttoi meitä sopivan risteilyn löytämisessä ja he varasivat nopeasti hupenevat liput meille pikaisesti, välttäen rannalle jäämisen. Kiitos siitä heille! Tässä linkki ElämysCruises-matkatoimiston sivuille: ElämysCruises
Karibianristeiljäksi valikoitui meillä Royal Caribbean-yhtiön Ranskassa valmistettu 17-kerroksinen Harmony of the Seas-risteilijä, joka on yksi maailman suurimmista risteilijöistä. Laivassa on peräti 2747 hyttiä, ja sinne mahtuu jopa yli 6700 matkustajaa sekä 2100 työntekijää. Me valitsimme hieman paremman hyttiluokan eli hytin, jossa on parveke näkymällä laivan ostoskadulle. (Päätimme tässä kohtaa säästää, emmekä valinneet merinäköalallista hyttiä.) Onneksemme saimme myös osittaisen näkymän merelle. Parvekkeen tarpeellisuus jakaa mielipiteitä, mutta me koimme sen viihtyisäksi lisämausteeksi. Parvekkeella oli mukava istua, jos laivan yleisten tilojen meno alkoi tuntua liian ruuhkaiselta. Aamuvarhaisella laivan vasta pikkuhiljaa herätessä aamukahvi omalla parvekkeella oli yksi päivän kohokohdista. Istuskelimme parvekkeella usein myös iltaisin. Aqua-teatterin esitys näkyi laivan takaosassa sijaitsevan huoneemme parvekkeelle.



Jättikokoinen risteilijä kuljetti meitä ja tuhansia muita matkailijoita viikon verran ympäri Länsi-Karibiaa. Erityisesti meripäivinä oli hyvin aikaa tutustua laivan huikeisiin puitteisiin. Harmony of the Seas-risteilijä pitää sisällään muun muassa 25 ravintolaa, yli 30 baaria, noin 15 pore- ja uima-allasta, ostoskadun, keskuspuiston, luistinradan, 670 metriä pitkän juoksuradan, kuntosalin, kauneushoitola- ja kampaajapalvelut, karusellin, suuria liukumäkiä sekä vesiliukumäkiä, surffausaltaita, vaijeriliu’un, minigolf-radan, erilaisia pelikenttiä, kiipeilyseiniä, taidenäyttelyn huutokauppoineen, kasinon, teatterin, aqua-teatterin ja lukuisia kauppoja ja erikoismyymälöitä. Löytyypä laivalta myös drinkkejä rustaavia robottejakin. Tekemistä siis riittää. Risteilijän lipuessa hitaasti mutta määrätietoisesti kohti uutta maata voi välillä myös vain maata rantatuolissa ja nauttia upeasta kimmeltävästä Karibianmerestä (tai Atlantista).







Hyvissä ajoin ennen risteilyä latasimme kännyköihimme laivayhtiön sovelluksen. Tätä kautta pääsimme tutustumaan risteilyn ohjelmaan sekä varaamaan retkiä. Jotkut retket myydään loppuun melko nopesti, eli jos haluaa päästä tietylle retkelle, kannattaa varaus hoitaa hyvissä ajoin. Toki retkiä voi varata myös laivalla risteilyn aikana sekä satamissa. Maksu tapahtuu kätevästi sovellukseen tallennetun luottokortin kautta. Sovellus on kätevä tiedonlähde koko risteilyn ajan, sillä sieltä näkee esimerkiksi ravintoloiden aukioloajat, viihdetarjonnan paikat ja aikataulut sekä sen, milloin laivalta pääsee ulos satamiin ja milloin pitää olla takaisin laivalla. Sovellukseen ei tarvita maksullista nettiä, vaan se toimii ilmaiseksi, kunhan kännykkä on liitetty laivayhtiön langattomaan verkkoon. Toinen infolähde on hytin tv, joka näyttää muun muassa laivan sen hetkisen sijainnin. Hytin muovinen avainkortti (SeaPass) toimii puolestaan henkilökorttina läpi koko risteilyn. SeaPass tulee olla mukana laivalta poistuessa ja sinne palatessa. Sen avulla voi myös ostaa maksullisia ruokia, juomia ja palveluita laivalla.

Laivan ravintolatarjonta on runsas ja monipuolinen ja ruoka on hyvää. Risteilyn hintaan kuuluu useimpien ravintoloiden a la carte- tai buffet-ruoka. Joukossa on myös lisämaksullisia ravintoloita. Me suosimme buffaa, sillä sieltä saa juuri sitä mitä haluaa ja sen verran kuin haluaa. Lisämaksullisissa ravintoloissa ruokailua emme nähneet tarpeelliseksi, niin runsas hintaan kuuluva ruokavalikoimakin oli. Juomapakettia emme myöskään ostaneet, sillä 80€/hlö/vrk on hiukan suolainen hinta alkoholista, jota melko vähän muutenkin juomme. Pärjäsimme viikon mainiosti kahvilla ja vedellä, emmekä juurikaan juoneet edes mehuja, jotka nekin myös kuuluivat tuohon peruspakettiin. Toki viimeisenä iltana skoolasimme saavutettujen Pohjois-Amerikan maiden kunniaksi.





Valtavalla risteilyaluksella hengailu osoittautui lopulta yllättävän mukavaksi vaihteluksi meille omatoimimatkaajille, vaikka laiva olikin täynnä. Ravintoloissa oli yllättävän vähän jonoja, ja poreammeisiinkin mahduimme lilluttelemaan ihan riittävästi. Aurinkotuoleja oli todella paljon ja tilaa niissäkin oli hyvin. Yli 16-vuotiaille tarkoitettu rauhallisempi laivan osa aurinkokannella oli yksi suosikkipaikoistamme. Kokeilimme hieman myös eri aktiviteetteja, kuten juoksua, kuntosalia, vesiliukumäkiä sekä seinäkiipeilyä. Tauluhuutokaupassa sekä koruliikkeessä käväisimme sen verran, että saimme ilmaiset lasit shamppanjaa.

Satamapäivinä poistuimme laivasta heti kun se oli mahdollista, eli kohteesta riippuen seitsemän ja kymmenen välillä aamulla. Tutustuimme kaikkiin paikkoihin omatoimisesti, mutta Haitin Labadeessa sekä Bahaman Nassaussa teimme lisäksi retkiä. Yhden päivän visiitti mihin tahansa maahan on sen verran lyhyt, että ajattelimme saavamme hiukan enemmän irti kyseisistä maista, kun menimme opastetuille retkille. Jamaikan päänähtävyydet olimme kiertäneet jo aiemmin, siksi emme sinne retkeä ostaneet.


Haiti oli risteilyn odotetuin maa. Rantauduimme Haitissa saaren pohjoisosaan laivayhtiön rakentamalle alueelle Labadeessa. Alueella oli ravintoloita ja baareja, joiden tarjonta kuului laivalipun hintaan. Vastassa oli myös vaaleita rantoja ja kirkasta uimavettä. Pelkällä rakennetulla alueella vierailu olisi antanut kovin kapean kuvan Haitista, joten siksi oli hyvä, että olimme varanneet kaksi retkeä. Ensimmäisellä retkellä pääsimme veneellä Labadie-kylään. Labadie on kylän ranskankielinen nimi. (Laivayhtiö on päätynyt käyttämään alueesta sen englanninkielistä Labadee-nimeä.) Tällä retkellä saimme annoksen Haitin historiaa sekä nykypäivää, tosin maan vaarallisuudesta ei mainittu sanallakaan. Näimme myös paikallisen voodoo-shown. Toinen, lyhyempi retki, suuntautui turisteille rakennetulle alueelle. Tälläkin retkellä opas kertoi alueen historiasta. Vaikka laivayhtiön rakentama alue on keinotekoinen, on se tuonut leivän monen paikallisen pöytään ja parantunut perheiden elintasoa roimasti.








Bahama oli sitten se viimeinen maa, jonka myötä saavutimme kaikki Pohjois-Amerikan maanosaan kuuluvat itsenäiset valtiot. Nassau yllätti meidät positiivisesti, vaikka sen rannat olivatkin ruuhkaisia muun muassa siitä syystä, että satamassa oli tuona päivänä yhteensä peräti viisi laivaa. Tämä Bahaman pääkaupunki oli kuitenkin pienempi ja rauhallisempi, mitä olimme olettaneet. Kävellen tehty opastettu kaupunkikierros halki Nassaun katujen oli hyvä tapa tutustua kaupunkiin lyhyessä ajassa. Mieleen jäi erityisesti hieno Fincastle-linnoitus.






Tämän risteilyn myötä seitsemän ja puolen kuukauden Etelä- ja Pohjois-Amerikkaan suuntautuva reppureissumme alkoi olla päätöksessä, sillä edessä oli enää pari yötä Miamin vilskeessä. Jälkikäteen voimme sanoa, että risteily kannatti. Se oli meille mukavaa vaihtelua ja niin sanottu helppo lopetus tälle pitkälle reissulle. Saimme istua päivittäin valmiiseen ruokapöytään, ja rinkkojakaan ei tarvinnut kuuteen päivään pakata tai raahata paikasta toiseen. Lopuksi vielä muutama hauska fakta Harmony of the Seas-laivasta:
- Harmony of the Seas on rakennettu Ranskassa ja valmistunut vuonna 2016.
- Risteilijä on noin 362 metriä pitkä ja noin 66 metriä leveä.
- Laivan järjestelmä pystyy tuottamaan merivedestä 4100 tonnia puhdistettua vettä vuorokaudessa, ja sitä kuluu keskimäärin 1700 tonnia samassa ajassa.
- Laivalla on yhteensä 10 600 elävää kasvia.
- Kaikki laivalla tarjottavat leivät ja leivonnaiset valmistetaan laivan omassa leipomossa.
- Laivalla kuluu viikossa keskimäärin noin 11 826 kg punaista lihaa, 86 400 kananmunaa, reilut 48 800 kg tuoreita kasviksia, vajaat 30 300 litraa jäätelöä, 18 700 olutpulloa/tölkkiä sekä 2225 pulloa viiniä.


Mekin olemme risteilleet hyvin vähän ja meillekin tuo Antarktiksen risteily taitaa olla jopa ainoa Suomen ulkopuolelta lähtenyt risteily, jossa olemme olleet. Mukava kuulla, että tämäkin kokemus jäi siis positiivisen puolelle. Olisihan tuollainenkin risteily mukava joskus kokea, paljon niilläkin tuntuu olevan nimittäin kannattajia.
Joo kannattaa kokeilla! Karibian risteilyt ovat kyllä suosittuja. Niitä risteilijöitä seilaa nimittäin todella paljon siellä vesillä samaan aikaan, ja laivat ovat isoja!😊
Kiitos hyvin tehdystä matkakertomuksesta. Itse teen vain lyhytelokuvia omaan käyttöön ja sukulaisten iloksi. Olen myös samoja Heiskasia, jotka liittyvät Järvisydämeen. Useimmat Aasian maat ovat tulleet viime vuosina tutuiksi, erityisesti todella mielenkiintoinen Vietnam. Indonesia, Philippiinit ja Malesia (Borneo) ennen Vietnamia useita kertoja 8 vuoden ajan. Yksittäisistä lomakohteista Orlando, Cancun ja Nassau jäi hyvät muistot muutama vuosi sitten. Yritykseni työt eivät kuitenkaan suo pitkiä reissuja, vaikka kaipuu olisikin pitemmäksi ajaksi kuin 4-5 viikkoa vuosittain.
Ole hyvä! Mukava on ollut tehdä näitä matkakertomuksia.😊
miksi noi kuvat ovat noin huonolaatuisia ? johtuuko jostain filtteristä vai onko kamera ollut Kwanon?
Kyllä se vika on ollut ihan kuvaajissa, kamerat on pro-laatua 😉
toivoo Arska, Suomen lahja maailman naisille
Ei ole tullut kiinnitettyä enempää huomiota Rantapallon kirjoituksiin. Kiinnostus matkakertomuksiin palasi takaisin juuri Anun ja Peten kirjoitusten vuoksi. Kiitokset ylläpitäjille, että on tämä Rantapallo on olemassa. Erityisesti kiitokset siis Petelle ja Anulle!
Kiitos kommentistasi! Eipä kestä!
Olen seurannut matkaanne tiiviisti. Kiitos kattavasta nojatuolimatkailusta. Kuvat ja kertomukset eri maista ja paikoista ovat olleet mahtavia. Tervetuloa taas Suomeen.
Mukava kuulla. Kiitokset!