Skip to content
Kaikki maanosat -matkablogin otsikkokuva, jossa vanha Machu picchun Inkakaupunki.
Menu
  • Etusivu
  • Kaikki maanosat
  • Reissaajat
  • Mediakortti
  • Maat
  • Yhteistyökumppanit
  • Valmistelut
  • In English
Menu
Maastoauto, jossa teltta katolla ja taustalla olkikattoisia rakennelmia.

Autoilu Sambiassa, Mosambikissa ja Malawissa

Posted on 2.2.20252.2.2025 by AnuPete

Vuokrasimme lokakuussa 2024 auton kahdeksi ja puoleksi viikoksi Bwana Jimmy Productions -autonvuokrausfirmasta Sambian pääkaupungista Lusakasta. Saimme allemme vanhan Toyota Landcruiserin. Nelivetomaasturi oli ainoa järkevä valinta tälle autoreissulle, tulisimmehan ajelemaan myös Sambian kansallispuistoissa. Oletettavasti myös osa tieosuuksista tulisi olemaan sellaisessa kunnossa, että maavara olisi tarpeen. Auton kattoteltassa meillä oli tarkoitus nukkua alun perin kahdeksan yötä, mutta nukuimme siinä lopulta vain viisi – kahdella eri leirintäalueella. Kolme yötä meni ennakkosuunnitelmista poiketen mökissä South Luangwan kansallispuistossa, ja loput yhdeksän yötä nukuimme hotelleissa ja  AirBnb-majoituksissa. Autoilu Sambiassa oli yleisesti ottaen melko helppoa sujuvaa.

Autoilu Sambiassa Toyota Landcruiser -maastoautolla punaisella hiekkatiellä oli helppoa.
Tällä autolla kurvailimme ympäri eteläistä Afrikkaa kahden ja puolen viikon ajan.

Autoreissun reitti kulki Sambian lisäksi myös Mosambikissa ja Malawissa. Zimbabwen rajan ylitimme kävellen ja kävimme päiväseltään katsomassa Victorian putoukset myös Zimbabwen puolelta. Putoukset olivat näin kuivan kauden lopussa lähes kuivat, mutta Zimbabwen puolella näimme komeita kuohuja. Auton vanhuus hieman hirvitti, vaikka olivathan vanhat Toyotat tunnetusti kestävää tekoa. Auto kesti loppujen lopuksi hyvin. Ainoastaan yhden kerran se ei lähtenyt käyntiin, mutta taustalla oli oma moka; unohdimme päälle erään virtaa vievän, ilmastointiin liittyvän nappulan. Auton ilmastointi hajosi puolestaan toiseksi viimeisenä päivänä. Onneksi ei aiemmin, sillä lokakuussa Sambiassa on todella kuuma! Kaiken kaikkiaan voimme sanoa, että reissu onnistui hyvin, sillä – mikä tärkeintä – pysyimme koko matkan terveinä.

Pariskuntaselfie Sambian ja Zimbabwen rajalla, taustalla näkyy Zimbabwe-kyltti.
Ylitimme Sambian ja Zimbabwen välisen rajan kävellen. Aikaa rajanylitykseen meni kaiken kaikkiaan vajaa tunti.
Leveä vesiputous.
Kuivan kauden aikaankin Zimbabwen puolella on komeat kuohut.
Jylhät kalliot, jonka kanjonissa virtaa joki, taustalla näkyy vesiputousta.
Sambian puoli on puolestaan lokakuussa melko kuiva. Sadekaudella maisema olisi tässä kohtaa hyvin erilainen – kuohut peittäisivät näkyvyyden lähes kokonaan.

Reittimme kulki seuraavasti: Lusaka – Livingstone (+ Victorian putoukset) – Kafuen kansallispuisto – Lusaka – Katete – Tete (Mosambik) – Lilongwe (Malawi) – South Luangwan kansallispuisto – Bridge Camp – Lusaka. Monista ajopäivistä tuli pitkiä, joten lähdimme aina liikenteeseen hyvissä ajoin, tavallisesti heti kuuden maissa tai vähän jälkeen kuuden. Kokonaiskilometrejä emme laskeneet, sillä muuten varsin luotettavan menopelimme matkamittari ei toiminut. Joka tapauksessa taitoimme matkaa varmastikin tuhansien kilometrien edestä.

Leveän joen yli menee iso silta.
Piipahdimme autoreissulla myös Mosambikin Tetessä ja vietimme siellä yhden yön.

Autoilu Sambiassa karttaohjelmien avulla

Olimme ladanneet etukäteen kotona kaikkien matkustusmaittemme kartat Maps.me-karttaohjelmaan. Suosimme tätä sovellusta sen helppokäyttöisyyden ja selkeyden vuoksi. Se ei kuitenkaan aina näytä kaikkia paikkoja oikein, joten käytimme joskus myös Googlen karttaohjelmaa (Google Maps). Näiden ohjelmien avulla suunnistimme eteenpäin. Tienviittoja näkyi käymissämme maissa vaihtelevasti, siksikin sovellukset ovat tarpeen. Meillä oli kännyköissä Sambian SIM-kortit, mutta katvealueita oli paljon ja esimerkiksi käytännössä koko Kafuen kansallispuisto oli matkapuhelinverkon ulottumattomissa. SIM-kortti ei toiminut myöskään Mosambikissa tai Malawissa. Karttaohjelmat näyttivät kuitenkin melko hyvin jopa pienet hiekkatiet, joilla bongasimme villieläimiä. Suunnistaminen kansallispuistoissa onnistui siis ihan hyvin.

Ajoreitti karttaohjelmaan merkattuna.
Tältä reittimme näytti kartalla.

Ajokulttuuri ja teiden kunto

Liikenneolosuhteet ovat arvatenkin hyvin erilaiset Suomeen verrattuna. Liikenne on vasemmanpuoleista ja ajokulttuuri erilainen. Liikennesääntöjä ei kannata miettiä liikaa, vaan avaimet onnistumiseen ovat rohkeus ja joustavuus. Maalaisjärjellä pärjää hyvin, ja vaikka liikenne saattaakin aluksi tuntua kaoottiselta, on se teiden kuntoon ja puitteisiin nähden ihan toimivaa.

Kaksi lehmää ylittämässä asfalttitietä, taustalla näkyy kaksi rekkaa.
Liikenteessä on otettava huomioon monenlaisia asioita.

Jotkut, lähinnä pääteiksi luokitellut asfalttitiet, ovat näissä käymissämme maissa kohtuuhyviä, mutta kulumia ja isojakin reikiä saattaa tien pinnassa monin paikoin olla. Hiekkateitäkin on erikuntoisia. Hitaasti kulkevat rekat ovat toinen seikka, johon on syytä varautua; jos niitä on liikkeellä paljon, matkanteko voi hidastua aika lailla. Ohittelu onnistuu, sillä monet rekat kyllä näyttävät ”ohitusvilkkua”. Ohituskaistojen vähyys ja paikoin kapeat tiet ja huono näkyvyys hankaloittavat kuitenkin ohittamista, joten ihan helppoa hommaa se ei välttämättä ole. Näimme myös matkamme aikana useamman rekan ajaneen ulos tieltä sekä lisäksi yhden kolaripaikan, jossa kaksi rekkaa oli ajanut nokkakolarin. Törmäys oli aiheuttanut tulipalon, eikä rekoista ollut jäljellä kuin savuavat jääneet.

Asfalttitie, taustalla vuoria.
Osa asfalttiteistä on hyvässä kunnossa, eikä liikennettä ole paljon.

Tiemaksut

Mosambikissa ja Malawissa tiemaksut ($20 molemmissa) maksettiin rajanylitysvaiheessa maahan tullessa käteisellä. Sambian tiemaksut maksettiin puolestaan ajon aikana erillisissä tietullipaikoissa, käteisellä nekin. Summa oli vakio; maksoimme kaikissa pisteissä tiemaksua  noin 75 sentin edestä. Jokaisesta maksusta saimme tositteeksi leimatun kuitin. Malawissa tuli lisäksi vastaan yksi yllättävä tiemaksupiste Lilongween mentäessä. Meillä ei ollut ollenkaan käteistä rahaa, sillä oletimme rajalla maksetun tiemaksun kattavan kaiken maassa ajamisen. Emme myöskään aikoneet viipyä Malawissa kahta yötä enempää, ja pääkaupungin Lilongwen hotellissa maksu onnistuisi kortilla. Tiemaksu hoitui onneksi lopulta kortilla.

Tietulliasema ja autoja asfalttitiellä.
Sambiassa pitää varautua tällaisiin tietulliasemiin. Maksu tapahtuu käteisellä.

Poliisien pysäytyspisteet

Kaikissa ajamissamme maissa oli runsaasti poliisien pysäytyspisteitä. Sambiassa iloiset poliisit halusivat yleensä vain tietää, mitä meille kuuluu, mistä olemme kotoisin ja mihin olimme menossa. Mosambikissa poliisit ruinasivat lahjuksia. Onneksi vesipullot kelpasivat, eikä meidän tarvinnut lahjoa virkavaltaa sen tyyriimmillä tavaroilla tai rahalla. Malawissa poliisit tekivät oikeita töitä; he kysyivät auton papereita ja ajokorttia, eivätkä pyytäneet lahjuksia.

Huoltoasemat

Huoltoasemia oli kaikissa kolmessa maassa pääsääntöisesti hyvin. Kansallispuistoihin mennessä piti toki aina tankata auto täyteen dieseliä viime hetkellä, jotta sitä riittäisi sitten safariajeluihin. Otimme varuiksi dieseliä myös kahteen viiden litran varakanisteriin. Sitä meni kansallispuistoissa lopulta suunniteltua vähemmän, sillä osallistuimme myös majapaikan järjestämille safareille. Lisäksi hitaalla nopeudella toteuttamamme kansallispuistoajelut veivät polttoainetta huomattavasti vähemmän kuin maantieajo.

Punertava hiekkatie.
Hiekkatieosuuksilla nopeudet olivat melko alhaisia, ja polttoainetta kului vähemmän.

Polttoainesaatavuus Sambiassa (jossa pääosan matkasta taitoimme) vaihteli matkan aikana. Kafuen kansallispuistoon mennessä viime hetken tankkaus ei mennyt suunnitelmien mukaan. Dieseliä ei tahtonut saada mistään, vaan se tuntui olevan loppu kaikkialta. Onneksemme saimme polttoainetta kuitenkin huoltoaseman työntekijän tutun omista varastoista kanisteriin. Totesimme yhdessä dieselin riittävän hyvän laadun, sovimme kaikkia miellyttävän hinnan ja tankkasimme auton ja pari varakanisteria täyteen. Apua näköjään saa, kun sitä vain uskaltaa kysyä!

Afrikkalaiset miehet kaatavat kanisterista polttoainetta auton tankkiin.
Tällaiseenkin ratkaisuun jouduimme siis turvautumaan polttoainepulan vuoksi.

Rajanylitykset

Rajanylitykset piti ottaa huomioon jo autonvuokrausvaiheessa, eli ajoreitti tarkkoine päivineen piti olla suunniteltu jo kotimaassa. Autonvuokrausfirma näet kirjoitti meille valmiiksi viranomaisten vaatimat paperit, joiden avulla rajanylitykset Sambian, Mosambikin ja Malawin välillä onnistuivat. Paperit oli laadittu oikein, eikä meillä niiden suhteen ollut ongelmia millään rajalla. Ainut kommellus – joka ei liittynyt mitenkään autoon – sattui Sambiasta Mosambikiin mennessä. Pyyhälsimme nimittäin Mosambikiin aluksi ilman leimoja. Rekkajonon takana piilossa ollut tullirakennus jäi meiltä huomaamatta, sillä emme nähneet mitään kylttejä, eikä kukaan opastanut tai pysäyttänyt meitä. Onneksemme eräs rajatyöntekijä otti meidät mopolla kiinni ja käski palata takaisin. Olimme kyllä jo aikeissa kääntyä takaisin itsekin, eihän Mosambikiin ole asiaa ilman rajamuodollisuuksia. Tästäkin tilanteesta selvisimme hyvin, ja tullimiesten tuimat ilmeet muuttuivat maahantulomuodollisuuksien edetessä onneksemme ystävällisempään suuntaan. Vaikka raja-alue oli suomalaisen mittapuun mukaan todella epäselvä, otimme syyn sähellyksestä omalle kontollemme ja pyytelimme anteeksi – paras tapa selvitä tilanteesta ilman sakkoja tai muuta harmia.

Hiekkatie ylämäkeen, mäen päällä seisoo antilooppi tiellä.

Lue tästä myös postauksemme Kafuen kansallispuistosta ja tästä postauksemme South Luangwan kansallispuistosta!

  • Malawi
  • Mosambik
  • Sambia
  • 2 thoughts on “Autoilu Sambiassa, Mosambikissa ja Malawissa”

    1. Mikko / Matkalla Missä Milloinkin sanoo:
      3.2.2025 0:45

      Heh, onneksi ilmastointi ei tosiaan hajonnut aikaisemmin! Ei olisi ollut herkkua se. Mutta toki, tärkeintä on terveenä pysyminen, ei vähintään noilla main. Ja onhan tuo manner (pl. Etelämannner) aivan taatusti noin keskimäärin hankalin road trip -valtio.

      Vastaa
      1. AnuPete sanoo:
        3.2.2025 20:28

        Hei! Joo, terveinä onneksi pysyttiin, se on pääasia! Afrikan maista Sambia oli onneksi varmaan helpoimmasta päästä ajella vuokra-autolla.. 🙂

        Vastaa

    Vastaa Peruuta vastaus

    Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

    Moikka! Tässä myö ollaan, Anu ja Pete, maailmanvaeltajat. Kiva kun poikkesit sivullemme!

    Voit ottaa meihin yhteyttä! kaikkimaanosa(at)gmail.com tahtinenanu(at)gmail.com pete.rahkonen(at)gmail.com
    • Facebook
    • Instagram
    • TikTok

    Uusimmat artikkelit

    • Pohjois-Espanjan Asturia
    • Asturian kaupungit Gijón ja Oviedo
    • Italian Dolomiitit
    • Mieletön matka – 12 Euroopan maata
    • Autoilu Sambiassa, Mosambikissa ja Malawissa

    Uusimmat kommentit

    1. AnuPete aiheesta Pohjois-Espanjan Asturia
    2. Paula - Gone with the Gastons aiheesta Pohjois-Espanjan Asturia
    3. AnuPete aiheesta Pohjois-Espanjan Asturia
    4. Virpi/Virpin Maailma aiheesta Pohjois-Espanjan Asturia
    5. AnuPete aiheesta Pohjois-Espanjan Asturia

    Matkassa mukana

    Valokuvausliike Foto forman mainoslogo
    Kuvat.fi sivuston mainoslogo
    Greenlab firman mainoslogo
    Vuoksen Media-logo, valokuvaaja Imatra sekä digi- ja somemarkkinointi.
    Saimaa Cycle Tour tapahtuman logo
    © 2025 Kaikki maanosat | Powered by Minimalist Blog WordPress Theme