Matkustimme Tadžikistaniin huhtikuussa 2026 osana puolentoista viikon Keski-Aasian matkaa. Reissu alkoi Kirgisian Biškekistä ja eteni Etelä-Kazakstanin ja Uzbekistanin halki Tadžikistaniin. Tadžikistaniin saavuimme 11 tunnin takseilla matkaamisen päätteeksi naapurimaan Uzbekistanin pääkaupungista Taškentista.
Majoituimme viideksi yöksi maan pääkaupunkiin Dušanbeen. Dušanben nähtävyyksiin tutustumisen lisäksi teimme kaksi retkeä kaupungin ulkopuolelle. Ota yhteyttä hike.tajikistan – retkenjärjestäjään, jos haluat hyvän ja luotettavan retkioppaan! Itse laitoimme heille viestiä Instagram-sivun kautta ja pidimme sitten yhteyttä WhatsAppin kautta. Saimme heiltä tietoa maasta jo hyvissä ajoin ennen reissumme alkua, mikä helpotti matkan suunnittelua.

Lue saman reissun aiemmat juttumme Taškent – vinkit ja tärpit Uzbekistanin pääkaupunkiin sekä Biškek ja Kirgisian kanjonit!
Dušanbe
Tukikohtanamme Tadžikistanissa toimi pääkaupunki Dušanbe. Majoituimme keskustan tuntumaan Asia Grand -hotelliin, joka maksoi vain noin 54 €/yö. Hotellin vastaanotto oli vielä remontissa, mutta huoneet oli jo ehditty remontoida. Pelkäsimme varauksemme menneen harakoille, kun astelimme sisään hotelliin keskelle työmaata. Vastaanotto löytyi kuitenkin kolmannesta kerroksesta, vaikka opaskylttiä ei ollut. Huoneemme oli hintaansa nähden huippu, ja hintaan kuului vielä hyvä buffet-aamiainen.
Dušanben nähtävyydet on periaatteessa päivässä parissa kierretty. Monet nähtävyydet ovat kävelymatkan päässä toisistaan, ja muutamille kauimmaiselle nähtävyydelle voi huristella Jura-taksilla. Tilaaminen onnistuu kännykkäsovelluksella, mutta ainakaan keväällä 2026 ulkolaisella kortilla maksua ei voinut suorittaa. Onneksi se onnistui käteiselläkin, eikä hinta ollut paha; me maksoimme matkoista keskimäärin noin pari euroa.

Dušanben tärkeimpiin nähtävyyksiin lukeutuvat kaupungin puistoalue Rudaki Park, runoilija Rudakille omistettu kaunis puisto. Puistossa voi nähdä muun muassa kansallista identiteettiä ja itsenäisyyttä kuvastavan State Emblem of the Republic of Tajikistan -monumentin (Tadžikistanin valtiollisen vaakunan muistomerkin).



Ismoil Somonin patsas komeilee puiston lähettyvillä. Somoni on Tadžikistanin kansallisen identiteetin tärkeä hahmo, ja hän hallitsi alueella 800–900-luvuilla. Tämä patsas on yksi Dušanben näyttävimmistä ja tärkeimmistä maamerkeistä.

Kansallisessa muinaismuseossa (National Museum of Antiquities of Tajikistan) on esillä kuuluisia arkeologisia löytöjä, kuten suuri Buddha-patsas. Toinen, suurempi päämuseo, Tadžikistanin kansallismuseo on puolestaan erikoisen näköinen rakennus suuren lipputangon suunnilla eli hieman toisella puolella keskustaa.


Muita näyttäviä rakennuksia ovat muun muassa Tasžikistanin ooppera- ja balettiteatteri (Ayni Opera and Ballet Theatre), suuri kirjastorakennus (National Library of Tajikistan), Tadžikistanin tasavallan hallituksen päärakennus (Government of the Republic of Tajikistan), sekä parlamenttitalo (Parliament of Tajikistan).




Monet maamerkit on valaistu näyttävästi, ja suosittelemmekin myös iltakävelyä kaupungilla. Kauniisti valaistujen rakennusten lisäksi keskustan alueella on hauskoja ja erikoisia katuvaloja. Kaupunki on selvästi panostanut valaistukseen ja onnistunut siinä erinomaisesti.

Nurekin tekojärvi
Nurekin tekojärvi on muodostunut Vakhš-joen patoamisen seurauksena. Se syntyi, kun Nurekin pato rakennettiin 1960–1980-luvuilla Neuvostoliiton aikana. Pato on yksi maailman korkeimmista, ja se tuottaa sähköä sekä säätelee veden virtausta.
Nurekin tekojärvi sijaitsee noin puolentoista tunnin ajomatkan päässä pääkaupungista Dušanbesta itään. Matkasimme sinne hike.tajikistan-oppaamme kyydissä. Näimme kauniin järvialueen jo kaukaa. Ajomatkan jälkeen aloimme vaeltaa lähemmäs kohti järveä.

Nurekin vaellus on siitä erikoinen, että menomatkalla laskeudutaan alas kohti määränpäätä, tullessa on sitten enemmän ylämäkeä. Tämä vaellus kesti noin tunnin suuntaansa, ja se oli vaativuudeltaan keskitasoa. Muita vaeltajia emme nähneet eli saimme nauttia upeasta vihreän keväisestä luonnosta keskenämme. Kukkien väriloisto, lintujen laulu, turkoosina kimmeltävä järvi ja ympäröivät vuoret – tämä oli todella kaunis ja mieleenpainuva vaellus.


Retkemme määränpää oli vihreä kukkula, jolta oli hyvät näkymät järvelle. Oppaamme levitti nurmelle picnic-alustan ja tarjoili meille kahvia ja pikkuleipiä. Vietimme tovin näköalapaikalla ja vaelsimme sitten takaisin ylös autolle. Retki kesti yhteensä kuutisen tuntia.


Iskanderkul
Toiseksi retkeksi olimme sopineet retken Iskanderkul-järvelle. Suuntasimme pääkaupungista luoteeseen. Ajomatka kesti kolmisen tuntia, ja ylitimme matkalla korkeita kohtia, joissa satoi luntakin. Kyseessä oli kokopäiväretki; lähdimme matkaan aamulla seitsemän maissa ja palasimme takaisin hotelliin illalla viiden jälkeen. Tämä retki oli Nurekin retken tavoin yksityisretki.

Iskanderkul on yksi Tadžikistanin tunnetuimmista vuoristojärvistä, joka sijaitsee Fann-vuoristossa noin 2 200 metrin korkeudessa. Järvi on saanut nimensä Aleksanteri Suuren (Iskander) mukaan. Järveä ympäröivät jylhät vuoret tekevät siitä kauniin vaelluskohteen.

Lähellä järveä on myös Fann Niagara- tai Iskanderkul-vesiputous, jonne on noin kilometrin vaellus parkkipaikalta. Vesi putoaa kapeaa rotkoa pitkin voimakkaasti alas. Lisäksi alueella on pieni Käärmejärvi (Snake Lake). Kyseessä on Iskanderkul-järven sivujärvi, joka kuhisi aiemmin käärmeitä. Käärmeet kuitenkin hävisivät mystisesti 1950-luvulla.

Me vaelsimme ensin Käärmejärven ympäri, sitten piipahdimme vesiputouksella. Vaelsimme reilut viisi kilometriä; aikaa meni kuvaustaukoineen parisen tuntia.
Vaelluksen jälkeen oppaamme ajoi Iskanderkul-järvelle ja pisti meille jälleen pystyyn picnicin, tällä kertaa hiekkarannalle. Uidakin olisi voinut, mutta vesi oli arvatenkin kylmää. Muita ihmisiä emme juuri nähneet, eli ainakin kevät on varsin rauhallista aikaa täällä. Kesällä ja viikonloppuisin matkailijoita on kuulemma enemmän. Ympäristöstä saattoi kuitenkin tehdä sellaisen johtopäätöksen, että massaturismia ei täällä (kuten koko Tadžikistanissakaan) ole.

Loppuyhteenveto
Tadžikistan yllätti meidät monella tapaa. Siisti ja hienosti valaistu pääkaupunki Dušanbe, korkea jylhä vuoristo, retket upeaan luontoon ja ystävällisen totiset ja hauskat ihmiset. Pamirin alue olisi varmasti ollut hieno kokemus sekin, mutta se olisi sitten vaatinut huomattavasti pidemmän oleilun maassa.
Me reissasimme Tadžikistanissa julkista liikennettä ja retkenjärjestäjän palveluita hyödyntäen, mutta maahan olisi voinut varmaan tutustua myös omalla vuokra-autolla ajaen. Millaisia kokemuksia sinulla on Tadžikistanista tai oletko vasta suunnittelemassa matkaa maahan? Kerro kommenteissa kokemuksistasi tai suunnitelmistasi!




Tadzikistan on kyllä kiva kohde! Me pääsimme aikoinaan oppaamme suhteilla jopa käymään Nurekin padolla, mutta näittepä tekin ainakin tekojärven. Tässä linkki Nurek-juttuumme, jos vaikka kiinnostaisi katsoa kuvia padolta: https://meriharakka.net/2019/04/09/nurek-padon-ymparille-syntynyt-kyla/
Ok, kiitos! Hirmu kiva maa kyllä ja kaunis luonto!
Tuolla päin maailmaa nuo valtion rakennukset on kyllä ihan kirjaimellisesti mahtavia. Siltikin luontoelämykset voittaa!
Joo, totta, luonnosta mekin pidämme eniten. 😊
Harmittaa, että oma Tadzikistanin reissu jäi niin lyhyeksi. Tuolla olisi kyllä älyttömän paljon nähtävää ja koettavaa 🙂 Ja kuten teidän kuvistakin näkee, maa on todella kaunis.
No, teet joskus uuden reissun sinne, nähtävää riittää! 😊
Kuulostaapa nuo retket upeilta. Tuota aluetta pitäisi tosiaan päästä tutkimaan ihan ajan kanssa! Todella hienolta näyttää taas namäkin paikat.
Joo, voimme lämpimästi suositella Keski-Aasiaa, on todella leppoisaa aluetta matkustaa!
Olipas kaunista, varsinkin järvi ja puistoalueet. Paikkoja, joista ei itse oikein tiedä mitään. Mielenkiintoista.
Joo, tuo seutu on vähemmän tunnettua, mutta ehkä muun muassa juuri siksi niin kiehtovaa aluetta.
Olipa upeita luontokohteita ja näyttäviä rakennuksia! Keski-Aasiaa en ole vielä harkinnut kohteena, mutta luonto etenkin Kirgisiassa kiinnostaa kovasti, ja noikin vuorimaisemat ovat upeita järvineen!
Keski-Aasian maissa on niin paljon hyviä puolia, että ne ovat ainakin Aasian sisällä kyllä ehdottomia suosikkikohteitamme. Luonnon puolesta Kirgsia, Tadžikistan ja Kazakstan ovat upeita, Uzbekistanissa on sitten muuta hienoa nähtävää…
Omasta Tadzikistanin reissusta on vajaat pari vuotta. Dushanbesta ei ollut mitään ennakko-odotuksia, mutta se oli ihan mukava kaupunki. Meillä oli kansallismuseoon varattu 1,5 tunnin opastettu kierros. Se oli mielenkiintoinen, ja samalla hieman raskas, koska ajankohta osui myöhäiseen iltapäivään. Tadzikistania nähtiin myös pääkaupungin ulkopuolelta, kun siirryimme maata pitkin Afganistaniin samalla reissulla. 🙂
Kuulostaa kivalta reissulta tuokin! Afganistan on vielä käymättä, ja sinne olisikin kiva lähivuosina päästä.
Taannoisella viiden Stan-maan opastetulla kiertomatkalla olimme vain kaksi päivää Tadžikistanin Khujandissa ja Dušanbe ympäristöineen jäi näkemättä. Vuoristot ja kirkkaat järvet niiden syleilyssä olisivat olleet vierailun arvoisia.
Dušanben mahtipontisista rakennuksista tulee mieleen Turkmenistanin Ašgabat.
Teilläkin on ollut siis tiivistahtinen reissu. Turkmenistan on meillä vielä näkemättä, sinne pitää kyllä vielä joskus päästä!