Monelle kokeneemmallekaan matkailijalle ei tule ensimmäiseksi mieleen lähteä huitelemaan vuokra-autolla ympäri Afrikkaa, ainakaan näin kaksistaan. Monet mantereen maat särähtävät korvaan, ja turvallisuudessa on toivomisen varaa. Maanosaan mahtuu kuitenkin monenmoisia maita ja kolkkia, myös varsin turvallisia sellaisia. Näin on esimerkiksi Namibian kohdalla. Namibia onkin yksi Afrikan sopukka, joka kannattaa ehdottomasti kokea juuri omalla vuokra-autolla.
Autonvuokraus onnistuu etukäteen netin kautta, ja jos haluaa perusmenopelin, voi toimituspisteeksi ottaa Windhoekin kansainvälisen lentokentän. Jos taas haluaa enemmän vaihtoehtoja, kannattaa auto ottaa Windhoekista.
Itse kysyimme tarjouksen useasta eri autonvuokrausliikkeestä. Menopeliksi valikoitui Savanna Car Hiren auto. Hintaan kuului haku lentokentältä sekä matkan lopuksi myös kyyti takaisin sinne. Vuokraamossa auton ominaisuudet käytiin läpi tarkkaan, ja normaalin pikaisen auton haun sijaan prosessiin meni aikaa huomattavasti kauemmin. Mutta se kyllä kannatti, sillä oli hyvä käydä läpi etukäteen, kuinka mikäkin autossa toimi, ja miten esimerkiksi katolla oleva teltta avataan ja puretaan. Samoin oli mukava tietää, mitä kaikkea auton retkeilyvarustukseen kuului, ja missä mikäkin juttu sijaitsi.
Olimme kaiken kaikkiaan tyytyväisiä autoon. Halusimme panostaa siihen, sillä vietimme suurimman osan ajasta Namibiassa ja Botswanassa autossa ja auton tuntumassa. Nukuimme myös auton katolla olevassa teltassa yhteensä 14 yötä. Valitsimme niin sanotun off road -mallin nelivetoineen ja kunnon maavaroineen sekä paremmat renkaat, ja saatoimme näin taittaa matkaa huolettomammin myös upottavilla hiekkatieosuuksilla (joita kuitenkin Namibiassa on verrattain vähän). Tietenkin jouduimme maksamaan vuokrauksesta hiukan enemmän, mutta näin jälkikäteenkin ajatellen panostus kannatti. Vuokraus maksoi meille yhteensä n. 2000€, joten päiväkohtaiseksi hinnaksi tuli n. 105€. Tämä saattaa kuulostaa kalliilta, mutta täytyy muistaa, että yöpymisemme leirintäalueilla maksoivat vain keskimäärin reilut 30€/yö. Kokkasimme suurimmaksi osaksi itse autolla ruokamme, joten siinäkin tuli säästöä. Toki voisi ajatella vuokraavansa halvemman auton ja yöpyvänsä kalliimmissa hienommissa mökkitason majoituksissa ja hotelleissa sekä syövänsä koko matkan ajan ravintoloissa, mutta tämä ensin mainittu vaihtoehto sopi meille paremmin.
Namibia on harvaan asuttu, rauhallinen ja turvallinen kohde matkustaa. Liikenne on myös melko vähäistä, ja se on vasemmanpuoleista. Tiet ovat kaksikaistaisia perusteitä. Monet päätiet ovat asfaltoituja, mutta joukkoon mahtuu myös paljon hiekkateitä. Nopeusrajoitukset asfalttiteillä voivat olla jopa 120km/h. Tämä on melkoinen nopeus ottaen huomioon sen, että tiet ovat pääosin todella kapeita. Pelivaraa ei siis ohituksissa hirveästi ole, mutta toisaalta taas liikenne on hiljaista ja näkyvyys hyvä. Hiekkateillä saa yleisesti ajaa 80km/h. Tämäkin on joillain etapeilla aika korkea rajoitus, sillä tiet voivat olla täriseviä ja joskus mutkaisia, alueesta riippuen tietysti.
Suurin vaara liikenteelle lienee villieläimet. Pimeällä ajo on vuokra-autolla kielletty, tai ainakin jos jotain sattuu, ei mikään vakuutus sitä korvaa. Eläimet voivat kyllä liikkua myös päivisin, ja vaikka näkyvyys on hyvä, on syytä olla tarkkana niiden kanssa. Joissain seuduilla tien vierustoilla näkee valtavia määriä pahkasikoja. Nämä possut pysyttelevät pääosin pois autojen kulkuväyliltä, mutta joskus ne voivat viilettää teidenkin yli. Näin meille kävi, ja saimme juuri ja juuri jarrutettua sen verran, että sika ehti alta pois. Myös antiloopeista, villikoirista, norsuista sekä ihan lehmistäkin näkee Namibian teillä varoituskylttejä.
Bensa ja diesel ovat Namibiassa halvempia kuin Suomessa, mutta tietenkin maan tulotasoon suhteutettuna niiden hinta on todella paljon kalliimpi kuin meillä. Vaikka diesel ei maksa kuin reilut 80 snt/l, niin automme kulutti sitä sen verran reippaasti, ettemme kamalan halvalla ympäriinsä ajelleet. Tankkaus itsessään on helppoa, sillä joka paikassa huoltoaseman työntekijät tankkaavat auton, eikä asiakkaan periaatteessa tarvitse nousta pois autosta ollenkaan. Maksu onnistuu joko käteisellä tai kortilla, autosta käsin sekin. Tavallisesti työntekijät myös pesevät tuulilasin sekä peilit. Tippiä voi jättää euron pari eli n. 10-20 Namibian dollaria. Huoltoasemilla on myös vessa (usein maksullinen) sekä ainakin isommilla asemilla myös kauppa.
Ainakin näin talvisaikaan, kun päivä Namibiassa on lyhimmillään, kannattaa kyllä hyödyntää joka ikinen valoisa hetki matkanteossa. Pimeä tulee varsin aikaisin, noin puoli seitsemän maissa tai vähän jälkeen. Illalla ehtii siis hyvin puuhailla kaikkea ennen nukkumaan menoa, kuten laittaa ruokaa keinovalojen loisteessa tai käydä ravintolassa syömässä sekä suihkussa. Nukkua ehtii hyvin, ja aamu sarastaa jälleen aamulla siinä seitsemän pintaan, jolloin kannattaa lähteä liikkeelle. Käytännössä purimme aina leirin pimeällä ennen auringonnousua, ja kun päivä valkeni, lähdimme jo liikkeelle. Tämä erityisesti silloin, kun olimme safarilla bongailemassa eläimiä, jotka liikkuvat parhaiten juuri aamutuimaan. Toisaalta emme halunneet hukata aikaa pyörimällä leirintäalueilla aamulla syöden aamupalaa tai tekemällä mitään muutakaan, vaan halusimme startata liikkeelle heti varhain pitäen sitten myöhemmin lepo- ja ruokataukoja.
Levähdyspaikkoja on Namibiassa paljon ainakin pääasfalttiteiden varsilla. Levähdyspaikka koostuu puun varjossa olevasta pöydästä ja tuoleista ja roskiksesta. Vessoja ei ole, mutta koska liikenne on niin hiljaista, voi puskan puolella kyllä hyvin käydä.
Yö- ja päivälämpötilojen ero on Namibiassa varsin suuri, joten automatkalle tarvitaan niin lämpimiä kuin kevyitäkin vaatteita. Aavikolla voivat yölämpötilat keskitalvella laskea 5-10 asteeseen, joten teltassa yöpyessä on yllä oltava lämmintä vaatetta. Aamuvarhaisella autossa saattaa joutua pitämään päällä lämpöjä, mutta kun aurinko (joka paistaa Namibiassa hyvin todennäköisesti jokaisena reissupäivänä) nousee ylemmäksi ja alkaa lämmittää kunnolla, voi paksut vaatteet vaihtaa hellevaatteisiin, ja lämpöjen sijaan säätää ilmastointia tehokkaammalle. Melkoista veivaamistahan se välillä tahtoo olla.
Kauppoja ja ravintoloita löytyy Namibiasta yllättävän hyvin. Isojen kaupunkien kaupat ovat luonnollisesti paremmin varusteltuja, joten niissä kannattaa täydentää auton ruoka- ja juomavarastot. Vaikka autossa olisi vesisäiliö, ei sen vesi sovellu kuin ruuanlaittoon ja astioiden pesuun, joten pullovettä on syytä pitää mukana reilusti. Ruokaa saa pikkukylissä ja jopa huoltoasemilta ja leirintäalueilta, mutta valikoimat kaupoissa ovat huomattavasti suppeammat. Ravintoloita kyllä löytyy niin leirintäalueilta, pikkukylistä kuin kaupungeistakin. Hinta on ravintoloissa edullisempi kuin Suomessa, kaupoissa ei suurta eroa huomaa. Riippuu tietysti siitä, mitä ostaa, mutta niin sanottu laatutavara ei kyllä paljoakaan halvempaa ole kuin Suomessa. Toreilla voisi kyllä hintojen veikata olevan edullisempi.
Majapaikkojen varaus kannattaa niin leirintäalueiden kuin hotellienkin osalta hoitaa etukäteen, niin aikaa ei kulu niiden etsimiseen. Täten varmistaa myös sen, että saa yösijan. Hyvätasoisen hotelli/hostellihuoneen saa Namibian kaupungeista noin 50 eurolla, ja leirintäalueiden hinnat ovat luonnollisesti selvästi alhaisempia vaihdellen reilusta 20 eurosta vajaaseen 40 euroon paikasta riippuen. Etoshan kansallispuisto on kalleinta aluetta, ja siellä joutuu myös paremmasta majoituksesta maksamaan enemmän kuin muualla Namibiassa. Majoitusvaihtoehtoja kuitenkin on, joten jokainen voi valita itselleen parhaiten soveltuvan vaihtoehdon.
Namibia on valtavan hieno maa matkustaa. Maisemat ovat omalla tavallaan kauniita, vaikka korkeuseroja ei juuri ole. Dyynit ja silmänkantamattomiin jatkuva hiekkaerämaa ovat suomalaisittain peräti eksoottisia. Eläimet, joita maa on pullollaan, ovat päänähtävyys, ei siitä pääse mihinkään. Namibian eläimistä on juttua enemmän Etoshan kansallispuiston postauksessa jo aiemmin julkaistuna. Kyllähän Afrikka ja Namibia sen eläimistä ehdottomasti tunnetaan. Myös dyynit lukeutuvat maailman upeimpiin ja monimuotoisimpiin. Puitteet huikealle autoreissulle ovat Namibiassa kohdallaan, kun vain uskaltaa heittäytyä ja nauttia maan upeista antimista!
Miten paljon tästä reissusta syntyi hiilidioksidipäästöjä?
Ei mitään tietoa. Ei tule tuollaisia asioita laskeskeltua.
Niin haaveilen reissusta Namibiaan, Botswanaan ja Etelä-Afrikkaan ensi talvena. Aivan mahtavia vinkkejä saanut näistä teidän postauksista ja matkakertomuksista. <3
Mitä luulet riittääkö 3 viikkoa Namibiaan ja Botswanaan (autolla tosiaan ajattelimme itsekin liikkua)? 2 viikkoa suunnitelmissa viettää Etelä-Afrikan puolella, luultavasti reissun lopuksi. Kaiken kaikkiaan meillä aikaa siis 5 viikkoa.
Hei ja kiitos kommentista! Kyllä kolme viikkoa riittää, toki enemmänkin Namibiassa ja Botswanassa vierähtäisi. Meillä kaksi ja puoli viikkoa auton ratissa noissa maissa, ja pidempään olisi voinut olla, sillä molemmista maista jäi paikkoja käymättä, mutta enempää aikaa ei ollut. Riippuu tietenkin siitä, mitä haluaa nähdä. Me käytimme paljon aikaa molemmissa maissa eläinten bongailuun, joka on aikaavievää puuhaa.😊 Hauskaa reissua teille!
Mikä teidän matkareitti oli, ja missäpäin kävitte Botswanassa? Oliko Botswanassa myös teltta auto leiripaikkoja?
Se matkareitti oli jossain postauksessa, mutta menimme suurin piirtein Windhoek-Solitaire- Sossusvlei-Swakopmund-Spitzkoppe—Etosha-Choben kansallispuisto-Moremin riistansuojelualue-Windhoek. Kävimme siis Botswanassa siinä maan pohjois- ja länsiosissa vain.
Myös Botswanassa on teltta-autoille leiripaikkoja, mutta itse ainakin varasimme kaiken paikallisen matkatoimiston kautta etukäteen sähköpostin välityksellä.